Únor, 2014

now browsing by month

Akciové společnosti a eseróčka mají dva roky na změnu

–   Akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným mají dva roky na to, aby upravily svoje základní dokumenty a přizpůsobily chod novému zákonu. Některá ustanovení jsou však pro firmy povinná hned. Pokud se jim nepřizpůsobí do konce letošního června, hrozí společnostem zrušení. Zákon o obchodních korporacích platí stejně jako nový občanský zákoník od 1. ledna 2014.

Firmy mají ještě dva roky na to, aby se novému zákonu přizpůsobily. Do té doby budou podléhat dvěma zákonům, zrušenému obchodnímu zákoníku i novému zákonu o obchodních korporacích. Pokud bude vnitřní dokumentace korporace, například stanovy, v rozporu s donucujícími ustanoveními zákona o obchodních korporacích, je korporace povinna přizpůsobit jejich znění nové právní úpravě do 6 měsíců od účinnosti zákona, tedy do 1. července 2014.

Pokud tak firma neučiní, může jí v konečném důsledku hrozit až soudní zrušení.

Dva roky na změnu

Ostatní části vnitřních ustanovení, která nebude v rozporu s donucujícími ustanoveními nové legislativy, zůstanou nadále v platnosti. Jejich součástí přitom budou i ta pravidla, která pro korporace dosud vyplývala přímo z obchodního zákoníku. Aby nedocházelo ke konfliktům staré a nové právní úpravy, dává zákon o korporacích firmám možnost, aby do dvou let od nabytí účinnosti rozhodly, že se plně podřizují nové právní úpravě . V takovém případě již ustanovení dosavadního obchodního zákoníku na korporace bezprostředně dopadat nebudou.

Ručí jen korunou

Nový zákon o obchodních korporacích přináší pro firmy řadu změn nebo zásadně mění význam dosavadních úprav. Týká se to například ručení za závazky u společností s ručením omezeným. Tam sice společníci stejně jako doposud ručí společně do výše své nesplacené vkladové povinnosti, nicméně vzhledem k tomu, že základní kapitál může být nově určen v libovolné výši a minimální je jen 1 koruna, ztrácí tato forma ručení na významu. Koncept ochrany věřitelů je nově stavěn především na odpovědnosti členů orgánů společnosti za řádný výkon jejich funkce a propojení s insolvenčním právem.

Změna se dotýká i orgánů akciové společnosti. Ty mohou mít nově dualistickou či monistickou strukturu. V prvním případě se vedle valné hromady zřizuje představenstvo a dozorčí rada, zatímco v rámci druhé úpravy se vedle valné hromady zřizuje pouze takzvaná správní rada doplněná o statutárního ředitele. Legislativa upravuje nově i takzvanou péči řádného hospodáře.

Podle nového občanského zákoníku spočívá péče řádného hospodáře ve výkonu funkce s nezbytnou loajalitou, potřebnými znalostmi a pečlivostí. Za porušení této péče se výslovně považuje i situace, kdy určitá osoba přijme funkci, byť si musela být vědoma, že na ni znalostmi nebo z jiných důvodů nestačí. Nově je zásada péče řádného hospodáře u obchodních korporací modifikována takzvaným pravidlem podnikatelského úsudku, které umožňuje při posuzování „řádnosti“ rozhodování členů orgánů obchodní korporace zohlednit faktor hospodářského rizika.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz/

Roční zúčtování daní se vyplatí

Roční zúčtování se vyplatí

– Většina vysokoškoláků si během roku přivydělává. S rozvojem IT technologií stoupá i počet výdělečně činných středoškoláků. Protože většina studentů neuplatní během roku v plném rozsahu slevy na dani,  je pro ně výhodné podat daňové přiznání, neboť mohou obdržet na účet zaplacené zálohy na dani během roku. I při práci během roku pouze po dobu několika měsíců mají studenti v případě podání daňového přiznání  nárok na základní slevu na poplatníka ve výši 24 840 Kč v plném rozsahu. V případě studia po celý rok mají rovněž studenti nárok na slevu na studenta ve výši 4 020 Kč.

Roční zúčtování však není povinné

Studenti, kteří splňují podmínky pro provedení ročního zúčtování, někdy zbytečně přijdou o vratku daně. Když se roční zúčtování neprovede, potom jsou veškeré daňové povinnosti studenta splněny sraženými zálohami na daň z příjmu během roku.

Podání daňového přiznání se však nevyhnou ti, kteří např. pracovali během roku pro více zaměstnavatelů současně, měli příjem ze zaměstnání i samostatné výdělečné činnosti nebo měli mimo příjem ze zaměstnání příjem z kapitálového majetku nebo pronájmu. Daňové přiznání mohou podat dobrovolně i pracující studenti mající příjem pouze ze zaměstnání. Daňové přiznání je možné podat a získat nárok na vratku daně i v případě, že student pracoval během roku na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, kde nebyla uplatněna 15% srážková daň. Při podání daňového přiznání nevadí, že se jednotlivé dohody vzájemně časově překrývaly.

Dary nás vyjdou dráž

Od 1. 1. 2014 vláda zrušila daň darovací a daň dědickou, takto nabyté dary a dědictví se vypořádají v daňovém přiznání podle Zákona o daních z příjmu §10 jako ostatní příjmy – tedy zdaníme 15 procenty.

Osvobozeny jsou dary od příbuzných v přímé a vedlejší linii,  to znamená jedná-li se o rodiče, sourozence, strýce, tetu, synovce nebo neteř, manžela, rodiče manžela atd. Dále také od osob, které s poplatníkem žily nejméně jeden rok před darováním ve společné domácnosti, a pak také dary nabyté příležitostně, pokud jejich hodnota nedosáhne hranici 15 tisíc korun.

Příklad: Dar ve výši 500 tisíc korun Pokud peníze darují rodiče, bude dar roce 2014 od daně osvobozen, stejně tomu taky bylo v letech předešlých. Pokud si však peníze darují osoby, které nejsou v příbuzenském vztahu a nežili spolu ve společné domácnosti, zaplatily by  v roce 2013 darovací daň ve výši 7 procent, ale letos zaplatí  již 15 procent.      Změnu však ocení lidé, kteří dědí po svých velmi vzdálených příbuzných, nebo po svých přátelích nově jsou osvobozeni od dědické daně, jejíž sazba dříve činila až 20 procent z ceny majetku.